dimarts, 4 d’agost del 2009

El Transpirinenc

La historia del tren de Puigcerdà comença a les darreres dècades del segle XIX quant estaven en explotació les mines de carbó de Surroca i Ogassa al Ripollès. Es va construir una linia ferroviaria que des de Granollers arribaba a Sant Joan de les Abadesses inaugurant-se el 1880. Les obres amb mes dificultats van ser de seguir la riba del riu Congost abans d'arribar a la plana de Vic, on s'hi va arribar el 1976, i despres de travessar el Ter diverses vegades arriba finalment a Ripoll i St Joan .


Va ser l'any 1912 quan van començar les obres de la línia fèrria transpirinenca, primer fins a Ribes de Freser continuant cap a Tosses, la Molina, Alp, Queixans, Puigcerdà i la Tor de Querol.


L'arribada del tren a Puigcerdà va ser el 1922 acabant amb l'aillament de Cerdanya envers les comarques de Barcelona i Girona. Uns anys abans, en concret el 1920 ja s'havía alleugerit la incomunicació amb l'arribada del tren groc a la Guingueta d'Ix, i no va ser fins mes tard al 1929 que el transpirinenc de Tolosa de Llenguadoc va arribar a la Tor de Querol, comunicant Barcelona amb Tolosa amb una via directa que travessava el Pirineu en dos llargs tunels, el de Tosses amb la cota més alta de la línia i de tot l'estat espanyol a 1494 mts d'alçada, i el de Pimorents, aquest més llarg que el de Tosses (5533 mts) i a una alçada superior, 1576 mts.