diumenge, 8 d’agost del 2010

El Túnel de Cargol

La obra pública més important que a principis del segle XX es va realitzar per treure del seu aillament Cerdanya va ser la construcció del Transpirinenc.

Son 48 km els que hi han entre Ripoll i Puigcerdà, un recorregut amb diversos rècords a nivell peninsular, doncs es una de les línies que amb adherència arriba a superar pendents del 4% de desnivell, amb amplada estatal arriba a la cota més alta a 1494 mts dins el tunel de Tosses i té l'estació de La Molina a 1400 mts, la més alta de la peninsula.

Una de les dificultats que van trobar els constructors va ser el gran desnivell que havien de superar. L'enginy va permetre superar aquesta i d'altres dificultats doncs entre les estacions de Planoles i Toses, en concret al km 27, es va construir un túnel helicoïdal que amb poc més d'un kilòmetre i un radi de 230 mts supera un desnivell de 80 mts. Es l'anomenat túnel de Cargol o de Palós.